reklama

Problém nie je v čitateľoch, ale novinároch. Poďme to zmeniť

Týždeň v médiách bol opäť plný zaujímavých udalostí. Prečítajte si výber toho najlepšieho, čo som za uplynulých 7 dní zhromaždil.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (13)

Každý týždeň posielam kolegom z denníka výber toho najdôležitejšieho, čo sa v žurnalistike stalo. Možno to pomôže aj ďalším, tak to sem budem pravidelne dávať vždy v utorok aj s ďalšími doplneniami. Viac toho mám na Twitteri alebo Facebooku.

Obrázok blogu
(zdroj: Annette Baumkreuz (Twitter))

Minulý týždeň som písal ako Wolfgang Blau, šéf digitálnej stratégie Guardianu, napísal krátky blog o tom, že novinári v Európe sa ho stále pýtajú tie isté hlúpe, zbytočné a nerelevantné otázky. Krátko na to dostal odpoveď so skvelými otázkami a pár som pridal aj ja.

Úprimne, nečakal som odpoveď, potešilo ma, že si to všimol. Ale odpoveď prišla a je to najzuajímavejší text o žurnalistike, ktorý som za dlhý čas čítal. Neplatia výhovorky, že na vine sú čitatelia, systém alebo internet.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Najdôležitejšie body:

  1. Hľadajte vlastný model fungovania média, čo platí pre Zeit neplatilo pre Guardian. A to nemusí platiť pre vaše médium.

  2. V Guardiane veľa rozmýšľajú nad personalizáciou, teda žiadne masové publikum, čo často pripomína aj Jeff Jarvis.

  3. Jednou z odpovedí na neustály vývoj udalostí by mohli byť neustále doplňované a menené "explainery", skoro ako Wikipédia, ale lepšie a flexibilnejšie. Alebo to, čo robí Vox. Odpoveďou nie je séria článkov, ktorých informácie sa prelínajú a slúžia sú len ako kliky pre obchodné oddelenia.

  4. Neustále A/B testujte. Stále. Vždy. Všetko.

  5. Budujte komunitu. (Dnes možno už cliché, ale kto to naozaj robí? No nie veľa médií a tých pár má tiež veľké rezervy.)

  6. Médium by malo mať jasnú predstavu, ako chce nakladať s UGC (user generated content = píspevky na sociálnych sieťach, komentáre, blogy..).

  7. V Zeit Online mali projekt I plant a tree, v rámci ktorého vždy vysadili za Berlínom strom, keď zverejnili článok od čitateľa zadarmo. Stále beží a chcú tým ukazovať, že si cenia UGC.

  8. Nemusíte sa učiť programovať, pokiaľ vedľa vás v redakcii sedí programátor. Ak nie, tak trochu kódu nezaškodí. Zadarmo a online sa dá učiť na Code Academy alebo Code.org.

  9. Print tak ľahko nezomrie, ale budúcnosť je digitál. Kto uvažuje digitálne, má navrch.

  10. Novinári by mali myslieť na svojich čitateľov. Ale naozaj. A zaujímať sa o čítanosť a výkon svojich textov. Len tak budú lepšie písať a lepšie rozumieť publiku.

  11. Ak chcete zmenu v myslení redakcie, musí prísť zhora. Ako chcete, aby bola vaša redakca "digital first", keď väčšina vedenia nie je viditeľná na sociálnych sieťach. Inak povedané "lead by example" (ísť príkladom).

  12. Ako povzbudiť novinárov, aby sa zaujímali o výkonnosť svojich textov a dáta? Wolfgang odporúča ísť na to cez pozitívne príklady: "Pozri, tento text zdieľali stovky ľudí, naozaj dobre si to vystihol." A stále sa k tomu vracať: "Pozeral si si čítanosť článku?"

  13. A neprestávať ich s tým otravovať.

  14. Guardian má jasnú politiku natívnej reklamy - viditeľne iné texty dokonca s iným fontom a na konci článku vždy vysvetlenie vzťahu medzi zadávateľom a redakciou.

  15. A toto celé vzniklo len preto, že sme sa s Linou nebáli opýtať "hlúpe otázky".

TIPY

#NewsletterTIP

Ešte pred pár rokmi bolo slovo newsletter považované za strašiaka - newslettre posielali najmä obchodné spoločnosti a vyzerali podobne ako letáky z Lidla, Kauflandu a iných obchodných reťazcov. Minulý rok napísal demystifikačný článok o smrti newslettrov David Carr.

Tiež dávam do pozornosti novší text o tom, že médiá už berú newsletter ako samostatnú platformu. Quartz, Vox, Finacial Times aj Economist si dávajú záležať na tom, aby newsletter nebol len vstupnou bránou na ich web, ale samostatným médiom s uspokojivou informačnou hodnotou. Inak povedané, stačí vám prečítať newsletter a máte prehľad o tom, čo sa deje. Keď chcete vedieť viac, kliknete si.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Odoberám naozaj veľa newslettrov, každý týždeň pribudne iný. Prečo? Môžem si lajknúť FB stránku alebo dať follow na Twitteri, nikdy nebudem mať takú istotu, že sa mi dostane želaný obsah ako keď dám odoberať newsletter daného média (veľmi málokedy spoločnosti alebo značky).

Ponúkam pár odporúčaní newslettrov, ktoré ma bavia, sú dobre písané a nemusíte nutne preklikávať na ich web, aby ste získali základné info:

Ranný briefieng:

  • Quartz - všeobecný prehľad, trochu viac ekonomiky, ale pridávajú aj zaujímavosti

  • FT First - Financial Times čítam cez ich ranný newsletter

  • Súhrn SME - pre domáce spravodajstvo + pridávame aj odkazy na zaujívamé čítanie

  • TIME The Brief - žiaľ, posielajú ho až na obed, ale zas sa dá počúvať

Médiá a marketing:

  • Daily Must Reads (Mediashift) - výber najzaujímavejších textov o médiách

  • Fast Company - zo sveta marketingu aj médií (majú niekoľko, môžete si vybrať ten správny)

  • Pew Research Center - tiež ponúka niekoľko možností - denný brief o žurnalistike a médiách, ale aj o najnovších výskumoch v tejto oblasti

  • API Need to know - toto je asi najkomplexnejší NL ohľadom žurnalistiky a chodí denne

  • Nieman Lab Daily Digest - ďalší #mustread, mapuje vývoj žurnalistiky a všetko nové

Čítanie a zaujímavosti:

  • MONO.sk - raz za 2 týždne výber najlepšieho čítania na internete, ktoré vyberá celý tím

  • MuckReads by ProPublica - výber najlepšej investigatívy raz za týždeň

  • RedaThisThing - denne posielajú len jedno odporúčanie na článok, ale oplatí sa ho prečítať

  • Unsplash - 10 pekných fotiek týždenne na voľné použitie (vždy je fajn mať vlastnú databázu)

OK, nabudúce pridám ďalšie + nejaké odporúčania na podcasty.

1 vetou

David Letterman ukončil svoju kariéru.

Reportér sa pretekal s počítačom, kto rýchlejšie napíše článok - hádajte, kto vyhral.

Šéfredaktor českého magazínu Reportér úprimne hodnotí prvý rok fungovania.

Paulo Coelho spísal svoje tipy, ako lepšie písať.

NY Times berú Instant Articles ako experiment a sľubujú si nových čitateľov.

Netflix redizajnoval a tu píšu prečo.

Ak sa zaujímate o #mojo (mobilnú žurnalistiku), tieto videá vás budú zaujímať.

Môžete mať doménu .press iba za 15 dolárov (davidtvrdon.press je už obsadené).

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Reported.ly má web po niekoľkých mesiacoch fungovania iba na sociálnych sieťach.

Páči sa mi ako Margaret Sullivan (editorka NY Times) reaguje na otázky od čitateľov.

Mediálny zápisník Adama Valčeka o oligarchoch a bielych koňoch je #mustread.

#selfpromo1 Ako robiť úspešný biznis vo svete mobilných aplikácií

#selfpromo2 Výskumník big data: Marketéri prestali klamať

Tak zas o týždeň, inak má nájdete na Twitteri alebo Facebooku.

Dávid Tvrdoň

Dávid Tvrdoň

Bloger 
  • Počet článkov:  22
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Projektový manažér SME.sk. Píšem o žurnalistike a nových médiách. Na blogu vyjadrujem názory vo svojom mene. Zoznam autorových rubrík:  KultúraSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu