reklama

Novinári, kašlite už konečne na print

…a robte dobrý online. Priznajme si, málokto má predplatený tlačený denník, ale online čítame všetci. Prečítajte si mediálny prehľad.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (25)

V mediálnom prehľade píšem:

  • print vs. online (vopred prehratý boj)

  • prečo by sa mali média inšpirovať BBC

  • mediálne laby prežívajú revolúciu a potrebujeme ich

  • zhrnutie najnovších tipov pre médiá a marketing

  • výber čítania o médiách

Každý týždeň posielam kolegom z denníka výber toho najdôležitejšieho, čo sa v žurnalistike stalo. Možno to pomôže aj ďalším, tak to sem pridávam aj s doplneniami. Viac toho mám na Twitteri alebo Facebooku.

Obrázok blogu
(zdroj: Petr Ocasek (Flickr))

Print vs. online

Keď som naposledy diskutoval na tému papierových novín, pozerali sa na mňa kolegovia veľmi škaredo, pretože som zhadzoval print. No nebol to print ako taký, čo som kritizoval, ale jeho filozofiu - vyrábať včerajšie noviny, všetky články pre všetkých a predovšetkým formu a štýl obsahu.

#čísla

Fakty sú jednoznačné, ale nechápem, prečo ich (novinári) ignorujeme. Stačí príklad denníka SME. Predajnosť tlače klesá, posledné čísla hovoria o niečo vyše 30 tisíc priemerne predaných kusov. Keby aj jeden výtlačok čítali dvaja alebo až štyria, stále ide o fiktívnu čítanosť 60 až 120 tisíc ľudí.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Fiktívnu, pretože nevieme koľko článkov a ktoré si prečítajú. Nevieme ani, čo si o nich myslia a či ich vôbec dočítali. Titulka SME pritiahne mesačne viac ako pol milióna ľudí (auditované RU podľa AIM) a o nich vieme oveľa viac - odkiaľ sú, čo presne čítajú, čo zdieľajú alebo komentujú. Vidíte ten rozdiel?

#potrebyčitateľa

Noviny sú presne tou formou jednostrannej komunikácie, ktorá je našťastie pre mnohých príťažlivá, no reálna zastaraná. Internet má veľa problémov, ale je o dialógu. Ak do novín napíše novinár (alebo rovno šéfredaktorka) blbosť, čitateľ sa ťažko dozvie o chybe. Povedať o tom môže akurát tak Ferovi v krčme.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ako dlho píšeme uverejňujeme články na internete? Vyše 20 rokov a väčšina novinárov stále píše pre print. Trochu sa to zlepšilo. Vety sú kratšie. Texty delíme na odseky. Dávame medzitiulky. Ale naozaj rozmýšľame nad tým, ako to budú ľudia čítať online? Nie.

Šéfredaktor magazínu Quartz hovorí, že ich redaktori píšu rovno na internet (priamo do CMS) a vidia, ako text vyzerá. O to isté sa snaží Medium.

Stále sa vynára argument, že print zarába a musíme ho vyrábať. OK, súhlasím, je to zdroj príjmu. Ale musí byť aj spotrebiteľom väčšiny energie redakcie? Určite nie. Samozrejm, nič nové som neobjavil a novinári to začínajú chápať. Žiaľ ide o minoritu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Progresívne redakcie hovoria o prístupe každého autora k analytickým údajom o článku - čítanosť, komentáre, zdieľania na sociálnych sieťach, čas strávený čítaním… To všetko je spätná väzba, cenná pre vylepšenie budúcej práce. Kde je spätná väzba z novín?

#printverzia

Nie, nechcem zrušiť papierové noviny, a nemyslím, že na dobro zaniknú. Chcel by som ale, aby pominula romantická predstava novinárov o nich.

Vydávajme noviny, veď nezanedbateľné množstvo ľudí ich stále kupuje. Ale myslím, že pokiaľ kolektívne nezačneme premýšľať a reálne praktizovať filozofiu “digital first”, nebudeme robiť dobrý online.

Delenie novinárov na printových a digitálnych bolo prechodné riešenie. Dnes sú všetci digitálni - ich výstupy sú online. Lepšie je delenie na tých, ktorí rozmýšľajú digitálne a ostatných, ktorí píšu online rovnako ako do printu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Teoreticky by papierové noviny mohol tvoriť malý tím editorv, ktorí zoberú to najlepšie z online a spravia z toho noviny.

#akosarobiweb

Už aj v New York Times predsa zrušili printové porady a sústredia sa najmä na svoj web. Len tak mohli dokázať niektoré projekty. Napríklad virálne rozšírenie článku o pochybných nechtových štúdiách - vyšlo naraz v 4 jazykoch. Skvelá práca, svetový ohlas, geniálne zacielenie.

Ešte späť k rozdeleniu novinárov - skôr by som si vedel predstaviť tímy, ktoré píšu pre desktop verziu a mobilnú. Aplikácia NYT Now má vlastný tím, ktorí edituje vlastné texty ale aj agreguje obsah z iných.

Cez aplikáciu NPR One počúva americký verejnoprávny rozhlas len nepatrné percento ľudí. No vďaka údajom, ktoré získava malý tím okolo aplikácie, dokáže veľké rádio upravovať svoje relácie, ich trvanie a ich zaradenie do programu.

Tému som ani zďaleka nevyčerpal, ale uvítam každú konštruktívnu spätnú väzbu. Celkom rád by som počul argumenty opačnej strany.

Čím nás môže inšpirovať BBC

Ide bezpochyby o jednu z najuznávanejších verejnoprávnych inštitúcií na svete. Myslím, že právom. Chcem sa baviť najmä o tom ako pristupujú k žurnalistike. Áno, viem, BBC má za sebou niekoľko veľkých škandálov a tým sa netreba inšpirovať.

#etika

Etickými pravidlami BBC sa riadi niekoľko organizácií a mnohí z nich vychádzajú. BBC ich pravidelne dopĺňa a upravuje. Sú vstupnou bránou pre nových zamestnancov a naozaj patria k špičke. Ak máte dilemu, čo áno alebo nie, v nich pravdepodobne nájdete odpoveď.

#knowhow

BBC sa o svoje novinárske know how pravidelne delí. Na webe BBC Academy nájdete návody takmer na všetko - ako písať pre online, ako točiť video na smartfón, ako nahrávať audio, ako pristupovať k svojej práci v roznych situáciách (napr. čo robiť prvé po príchode na miesto činu…).

#žurnalistika

Samozrejme, BBC sa sústredí na kvalitu žurnalistiky, a v tiež tréningové programy a videá. Napríklad v tomto texte popisujú ako písať pre mobilný web. Autori musia okrem klasického článku odovzdať krátka verziu toho istého textu. BBC odporúča pred publikovaním, aby si autor pozrel, ako vyzerá text na mobile.

Aha, ďalší media lab

Za posledné pár mesiacov som si všimol vznik niekoľkých mediálnych labov. Ide o malé projekty väčšinou vo vnútri médiá. Úlohou malého tímu je prichádzať z projektmi, ktoré prinesú inovácie. Okrem praktickej stránky ide aj o prestíž: sme médium, ktoré tvorí nové veci - je líder na trhu.

#TIMELabs

Magazín TIME zhromaždil na jednom mieste všetko, čo súvisí s interaktívnou dátovou žurnalistikou. Cieľom TIME Labs je byť transparentní o dátach, ktoré používajú.

#BuzzfeedLab

Buzzfeed ohlásil vznik Open Lab For Journalism, Technology and the Arts. Samozrejme, nezabudli dodať, že “to bude pecka” (voľný preklad: it’s going to be a mind blower). BF otvára nové pozície a chce prilákať hackerov aj vývojárov. Pôjde najmä o dáta, ale nielen o ne. V podstate má BF dosť prostriedkov na to, aby zamestnal veľmi šikovných ľudí, ktorým dá rok, aby vymýšľali. To znie veľmi vzrušujúco, som zvedavý.

#FusionNewsLab

Fusion vznikol začiatkom roka ako portál pre digitálny obsah pre mladých. Stoja za ním ABC News a Univision. Zatiaľ prezradili, že sa labu na plny úväzok bude venovať malý tím. Sústrediť sa chcú najmä s formou prinášania obsahu.

#NPRLabs

Rovnako ako som písal o BBC, by som mohol aj o americkom verejnoprávnom rozhlase NPR. Robia zaslúženú prácu v tom, že o všetkom čo robia blogujú. Či sú to novinári alebo developeri, ktorí sprístupňujú verejne kód svojich aplikácií.

#KnightLab

Knight Lab je univerzitný projekt, ale priniesol už niekoľko zásadných aplikácii, ktoré celosvetovo používajú novinári. Ide o tím technologických nadšencov, novinárov, dizajnérov a pedagógov. Snažia sa priniesť inovácie do médii.

#GoogleNewsLab

Dalo by sa povedať, že Google dlhodobo prinášal nástroje, ktoré médiám uľahčovali prácu. Niekto mal ale v Googli pocit, že by to bolo dobré zhromaždiť, pekne nazvať a pridať sexy marketing (hneď ako ho spustili, písali o tom všetci). Tak či tak, ich web popisuje niekoľko case studies ako použili nástroje Googli svetové médiá.

#ďalšie

Som si istý, že niektoré som vynechal. Naozaj ich funguje po svete veľa, čo je pre žurnalistiku dobré. Keď sa zamyslím, koľko je ich u nás a v okolitých krajinách, napadá mi počet = 0. V zahraničí sa neboja o svoje know a how a považujú za korektné budovať komunitu a deliť sa o svoje poznatky. Áno, robia to aj pre imidž a prestíž, ale dôraz, s akým k tomu niektoré médiá pristupujú je veľmi išpirujúci.

TIPY

  1. Môžete si stiahnuť dáta z Google Trends.

  2. 3 rady od CNN a BBC, ako správne komunikovať na sociálnych sieťach: plánujte, analyzujte a nezabúdajte na WhatsApp.

  3. Reported.ly, jeden z najzaujímavejších mediálnych startupov, po pol roku fungovania iba na sociálnych sieťach má pre médiá a novinárov 6 lekcií.

  4. 20+ nástrojov, ktoré vám budú pomáhať každý deň.

  5. Social Searcher vám umožní vyhľadávať na všetkých sociálnych sieťach naraz.

  6. Aplikácia Timeline je vynovená, vyskúšajte ju.

Správy z médií a užitočné čítanie

Aká bude žurnalistika v roku 2025? Dánski novinári sa pozreli na budúcnosť žurnalistiky.

Pozrite sa, ako by zmenili dizajnéri web New York Times.

Guardian si veľmi zakladá na UGC (user generated content), buduje si tým komunitu.

Prečítajte si, ako americký verejnoprávny rozhlas NPR experimentuje vo svojom Storytelling Labe.

Magazín Quartz spustil databázu Atlas, kde publikuje všetky svoje grafy.

Prečo by technológie mali byť súčasťou žurnalistiky, a nie iba doplnkom.

Online guru z New York Times radí, ako písať dobré titulky.

Keď dajú novinári hlavy dokopy s hackermi, môžu vzniknúť zaujímavé veci. Washington Post zorganizoval hackathon a niektoré nápady sú skvelé.

Tak zas nabudúce, inak ma nájdete na Twitteri alebo Facebooku.

Dávid Tvrdoň

Dávid Tvrdoň

Bloger 
  • Počet článkov:  22
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Projektový manažér SME.sk. Píšem o žurnalistike a nových médiách. Na blogu vyjadrujem názory vo svojom mene. Zoznam autorových rubrík:  KultúraSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu